ایستاده در مسیر تعهد – روایتی از مدیری گمنام به نام: ایرج علینیا
نمونه ای از "مدیریت مثبت و اثرگذار":
واحد خبر کارگروه صلح و سازش// ایستاده در مسیر تعهد – روایتی از مدیری گمنام به نام: ایرج علینیا
در روزگاری که ثبات در مدیریت، پاکدستی در عمل، و بیادعایی در مقام، به ندرت در کنار هم جمع میشوند، نام ایرج علینیا همچون نشانی روشن از این صفات در ذهن اهالی آموزش و پرورش به جا مانده است. مدیری که بیش از سی سال از عمر حرفهای خود را صرف مدیریت مدارس کرد، بیآنکه در دام بازیهای قدرت، حاشیهها یا پیشنهادهای پرزرقوبرق بیفتد.
علینیا از جمله مدیرانی بود که میتوانست جایگاههای بالاتری را تجربه کند. پیشنهادهایی که از نظر رتبه، مسئولیت و مزایا فراتر از مدیریت مدرسه بودند، اما او با باور عمیق به اهمیت سنگر مدرسه، تمام آنها را کنار گذاشت و ترجیح داد همچنان در کنار دانشآموزان، معلمان و خانوادهها باقی بماند؛ جایی که به اعتقاد او، "تغییر واقعی از آنجا آغاز میشود".
دستاوردهایش کم نبودند؛ از اداره موفق مدارس در شرایط دشوار گرفته تا تربیت نسلهایی از دانشآموزان توانمند، از حفظ انسجام میان همکاران در روزهای پرتنش تا مقابله با فشارها و حاشیههایی که میتوانستند هر مدیری را دلسرد کنند. اما علینیا با تکیه بر پاکدستی، منش اخلاقمدار، و نگاه پدرانهاش به مدرسه، ایستاد و ادامه داد.
با این حال، نکتهای تلخ اما قابل تأمل در مسیر حرفهای او، عدم توجه شایسته و بایسته از سوی نهادهای مسئول به تلاشهایش بود. برخلاف بسیاری که با کمتر از اینها، تقدیرها و نشانها گرفتند، علینیا هرگز در مرکز توجه قرار نگرفت و بیسروصدا به کار خود ادامه داد؛ شاید چون بیش از آنکه به دنبال دیدهشدن باشد، دغدغه "درستدیدن" را در سر داشت.
امروز، وقتی از روش مدیریتی ایرج علینیا صحبت میکنم، از الگویی سخن میگویم که نه با شعار، بلکه با سالها پایداری، صداقت و وفاداری به اصول تعلیم و تربیت، راه خود را رفت. الگویی که بیش از هر تقدیری، در قلب نسلهایی از دانشآموزان و معلمان جای دارد؛ بینیاز از قابها، بینیاز از لوحها.
+روزنوشتهای مشاور تحقیق و توسعه
#مدیر_اثرگذار
#مدیر_مثبت
#ایرج_علی_نیا #مشاور_تحقیق_و_توسعه #دکتر_بقایی
#دکتر_حجت_بقایی
#مجموعه_گزارش
#مدیریت_مثبت_و_اثرگذار