تلاش برای صلح

گروه بین المللی صلح و حقوق بشر

تلاش برای صلح

گروه بین المللی صلح و حقوق بشر

به زودی

بایگانی

۳ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

[[ مدیران باید درسهای مدیریتی برای مدیریت زندگی و کار را از لسان الغیب حافظ یاد بگیرند ]]

(( گفتگو با دکتر حجت بقایی مشاور تحقیق و توسعه ))

واحد خبرکارگروه صلح و سازش//آموزش مدیریت از حضرت "حافظ" بر اساس تفکرات، اشعار و شخصیت حافظ شیرازی شکل می‌گیرد. در این روش بر مفاهیمی مانند تدبیر، توکل، مدارا، قناعت، امید، عشق و معنویت تاکید می کنیم. در این رویکرد، مدیر با الهام از دیدگاه‌های حافظ، سعی در ایجاد فضایی مثبت و پویا در سازمان دارد و با در نظر گرفتن جنبه‌های انسانی و اخلاقی، به شکوفایی استعدادها و افزایش بهره‌وری کارکنان کمک می‌کند.
ویژگی‌های کلیدی مدیریت در آثار "حافظ":
-تدبیر: مدیر حافظی، با درایت و دوراندیشی، برای مشکلات و چالش‌های سازمان راهکارهای مناسب می‌یابد و با برنامه‌ریزی دقیق، از بروز مشکلات پیشگیری می‌کند.
-توکل: در عین تدبیر و تلاش، به نیروی ماورایی و تقدیر الهی نیز ایمان دارد و در سختی‌ها، امید و توکل خود را از دست نمی‌دهد.
-مدارا: با کارکنان و زیردستان خود با مدارا و خوش‌رویی رفتار می‌کند و در برخورد با اشتباهات، به جای سرزنش، به دنبال آموزش و اصلاح هستند.
-قناعت: مدیریت حافظی، بر قناعت و دوری از زیاده‌خواهی تاکید دارد. مدیر حافظی، به جای تمرکز بر سود مادی، به دنبال ایجاد فضایی سالم و با نشاط برای کارکنان است.
- امید: در برابر مشکلات و سختی‌ها، امید و خوش‌بینی خود را حفظ می‌کند و با انتقال این حس به کارکنان، به ایجاد انگیزه و پویایی در سازمان کمک می‌کند.
- عشق و معنویت: در این نوع مدیریت ، عشق به کار، عشق به همنوع و عشق به خداوند، به عنوان عوامل محرک و انگیزه بخش در نظر گرفته می‌شوند. مدیر حافظی، با ایجاد فضایی معنوی و عاطفی در سازمان، به رشد و تعالی کارکنان کمک می‌کند.
به طور خلاصه، مدیر حافظی ، یک رویکرد جامع و انسانی دارد که با تلفیق تدبیر، توکل، مدارا، قناعت، امید، عشق و معنویت، به دنبال ایجاد سازمان‌هایی پویا، سالم و موفق است.
- گروه خبری اخبار مدیریت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۰۱ ، ۰۵:۰۹

گروه آموزشی مدیران شمال با همکاری موسسه بین المللی آرازتکاوران ویرا و حمایت گروه رسانه ای رسانه نو ، از مجموعه کارگاههای مدیریت راهبردی برگزار می کند : 

کارگاه آموزشی : ابزارهای تفکر راهبردی

طراحی و اجرا : دکتر حجت بقایی (( مشاور تحقیق و توسعه - فارغ التحصیل مدیریت اجرایی در نمایندگی دانشگاه هاروارد ))

بر اساس آموزه های دیوید کالیس (( از اساتید دانشکده کسب و کار هاروارد - عضو هیات امنای مدرسه بازرگانی هالت - عضو موسس شرکت یادگیری الکترونیک و ... ))

 

سرفصلهای کارگاه اول :  کارگاه آموزشی : تفکر راهبردی بخش دوم (( ابزارهای تفکر راهبردی ))

1- مجموعه تحت مدیریت

2- مشتریان، رقبا، مخاطبین،

3- صنایع وابسته به حرفه و مجموعه تحت مدیریت

4- مدیران بالادستی، همکاران و کارکنان

5- خودآزمایی ( جهت شناسایی  اهداف - الگوها - تفکر - اولویتها - روابط - ایده ها و ... )

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دکتر حجت بقایی (( مشاور تحقیق و توسعه - فارغ التحصیل مدیریت اجرایی در نمایندگی دانشگاه هاروارد ))

 دیوید کالیس (( از اساتید دانشکده کسب و کار هاروارد - عضو هیات امنای مدرسه بازرگانی هالت - عضو موسس شرکت یادگیری الکترونیک و ... ))

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۰۱ ، ۲۲:۵۷

گروه آموزشی مدیران هوشمند شمال برگزار می کند : 

کارگاه : راهبرد شرکت 

طراح و دبیر اجرایی : دکتر حجت بقایی

///

《 خلاصه کتاب راهبرد شرکت – ایگور آنسوف 》

 راهبرد شرکت، اثر ایگور آنسوف، یکی از بنیان‌گذاران تفکر استراتژیک مدرن، کتابی کلیدی در حوزه مدیریت راهبردی است که برای نخستین بار مفهوم «راهبرد شرکتی» را از «راهبرد کسب‌وکار» جدا کرد. آنسوف با معرفی ابزارهای عملی مانند ماتریس معروف «محصول-بازار» و تحلیل شکاف، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا در محیط‌های پرشتاب و رقابتی تصمیمات درست‌تری بگیرند.

 [[ اگر می‌خواهید بدانید ]]:

چگونه وارد بازارهای جدید شوید؟

چه زمانی تنوع‌گرایی (Diversification) منطقی است؟

چطور با تحلیل شکاف، نقاط ضعف خود را برطرف کنید؟

و چگونه سازمان‌تان را برای تغییرات آینده آماده کنید...

این کتاب راهنمای شماست.

(( کارگاه بر اساس کتاب راهبرد شرکت ایگور آنسوف ))

 > عنوان کارگاه:

طراحی راهبرد شرکتی با الهام از مدل‌های ایگور آنسوف

 {مخاطبان}:

-مدیران ارشد سازمان‌ها

-کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها

-مشاوران و تحلیل‌گران کسب‌وکار

-دانشجویان MBA و مدیریت اجرایی

{مدت زمان}: دو روز – هر روز ۶ ساعت (قابل تنظیم به یک روز فشرده یا چند جلسه کوتاه‌تر)

{اهداف کارگاه}:

-درک مفاهیم بنیادین راهبرد شرکتی

-آشنایی با ابزارها و مدل‌های ایگور آنسوف

-تحلیل موقعیت شرکت و انتخاب استراتژی مناسب

-تمرین عملی تدوین استراتژی با استفاده از ماتریس آنسوف

{سرفصل‌ها}:

>روز اول: مبانی و ابزارهای استراتژی

-معرفی ایگور آنسوف و اهمیت تاریخی کتاب «راهبرد شرکت»

-تفاوت راهبرد شرکتی با راهبرد کسب‌وکار

-معرفی ماتریس محصول-بازار (Ansoff Matrix)

-نفوذ در بازار

-توسعه بازار

-توسعه محصول

-تنوع‌گرایی (افقی، عمودی، همگون/ناهمگون)

-تحلیل شکاف (Gap Analysis) و کاربرد آن در تعیین اولویت‌های استراتژیک

-تمرین گروهی: طراحی ماتریس آنسوف برای یک شرکت فرضی

>روز دوم: تحلیل و تدوین استراتژی

-ارزیابی ریسک استراتژی‌ها در ماتریس آنسوف

-بررسی عوامل محیطی (ثبات بازار، رقابت، تکنولوژی و ...)

-آشنایی با «مفهوم پاسخ‌پذیری سازمان» (Strategic Responsiveness)

-ترکیب تحلیل داخلی و خارجی برای انتخاب استراتژی

>>کار عملی: طراحی نقشه راهبردی برای شرکت خود یا یک کیس واقعی

{اقلام همراه کارگاه}:

-اسلایدهای آموزشی

-فرم‌ها و قالب‌های تحلیل (PDF + اکسل)

-چک‌لیست انتخاب استراتژی مناسب

-دسترسی به ویدیوهای مرور مطالب

{خروجی نهایی شرکت‌کنندگان}:

-یک نقشه استراتژی شرکتی برای سازمان خود

-تسلط به مدل آنسوف و کاربرد آن در سناریوهای مختلف

-درک تفاوت استراتژی‌های محافظه‌کارانه و پرریسک

-توانایی تحلیل موقعیت و تصمیم‌گیری در سطوح کلان شرکت

{روش آموزش}:

-ترکیب آموزش مفهومی + تحلیل کیس واقعی + تمرین گروهی

-ارائه قالب‌ها و ابزارهای قابل استفاده در شرکت‌ها

-استفاده از مثال‌های ایرانی و بین‌المللی برای درک عمیق‌تر

+ روزنوشتهای مشاور تحقیق و توسعه

سناریوی تمرینی کارگاه: توسعه استراتژی شرکتی با ماتریس آنسوف

(طراح و دبیر اجرایی: دکتر حجت بقایی)

معرفی سناریو:

شرکت «بقا الکترونیک» یک شرکت متوسط فعال در زمینه تولید لوازم الکترونیکی مصرفی در ایران است. این شرکت تاکنون محصولات خود را عمدتاً در بازار تهران و چند شهر بزرگ عرضه کرده است و محصول اصلی‌اش، اسپیکرهای بلوتوثی با کیفیت متوسط است.

وضعیت فعلی شرکت:

سهم بازار اسپیکرهای بلوتوثی در تهران حدود ۱۵٪ است.

بازار داخل ایران رو به رشد است اما رقابت در بخش اسپیکرهای بلوتوثی بالاست.

شرکت در حال تحقیق و توسعه برای طراحی یک هدفون بی‌سیم جدید است.

بازار کشورهای همسایه (مثل ترکیه، عراق) به عنوان بازارهای بالقوه شناسایی شده‌اند اما شرکت هنوز وارد آنها نشده است.

رقبای بزرگی در بازار محصولات صوتی و لوازم جانبی دارند.

شرکت توان مالی متوسطی دارد و می‌خواهد با ریسک معقول رشد کند.

وظیفه تیم‌ها:

شما به عنوان تیم مشاوره راهبردی شرکت بقا الکترونیک، باید با توجه به مدل آنسوف:

ماتریس محصول-بازار را پر کنید:

چه استراتژی‌هایی در هر خانه ماتریس برای این شرکت ممکن است؟

تحلیل ریسک هر استراتژی را انجام دهید:

کدام استراتژی‌ها پرریسک‌تر و کدام محافظه‌کارانه‌تر هستند؟

پیشنهاد بهترین راهبرد رشد را بدهید:

آیا بهتر است بقا الکترونیک در بازار فعلی محصول فعلی را نفوذ دهد؟

یا بازار جدید را با محصول فعلی توسعه دهد؟

یا محصول جدید را وارد بازار فعلی کند؟

یا تنوع‌گرایی را با محصول جدید در بازار جدید دنبال کند؟

بررسی عوامل کلیدی محیطی و داخلی شرکت:

فرصت‌ها و تهدیدها (محیط خارجی)

نقاط قوت و ضعف (تحلیل داخلی)

طرح نقشه راه اجرای استراتژی انتخاب شده را ارائه کنید.

نکات راهنما برای تیم‌ها:

سهم بازار تهران را با نفوذ بیشتر افزایش دهید.

ورود به بازارهای جدید ممکن است نیاز به تحقیق بازار و همکاری با توزیع‌کنندگان محلی داشته باشد.

توسعه محصول جدید (هدفون بی‌سیم) می‌تواند مزیت رقابتی ایجاد کند اما نیاز به سرمایه‌گذاری در R&D دارد.

تنوع‌گرایی بیش از حد ممکن است منابع شرکت را تحت فشار قرار دهد. (زمان‌بندی):

۴۵ دقیقه برای پر کردن ماتریس و تحلیل ریسک

۳۰ دقیقه بحث و انتخاب استراتژی

۴۵ دقیقه تدوین نقشه راه و ارائه گروهی

(خروجی مورد انتظار):

ماتریس محصول-بازار با گزینه‌های استراتژیک هر خانه

تحلیل SWOT مختصر

نقشه راهبردی برای اجرای استراتژی انتخاب شده

+ روزنوشتهای مشاور تحقیق و توسعه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۰۱ ، ۰۵:۰۷