عضو کارگروه صلح و سازش : با تولد نسل جدید رسانه ها فصل خوبی برای خبرنگاری آغاز شده است
با تولد نسل جدید رسانه ها فصل خوبی برای خبرنگاری آغاز شده است
سالها خبرنگاری را کنار گذاشته بودم ، چرا که از یک طرف رسانه ها خبرنگار نمی خواستند ، بلکه رابطانی می خواستند که با منابع درآمدزا ارتباط داشته باشند و از سوی دیگر از یک زمانی دیگر ما خبرنگاران به روابط عمومی ادارات و سازمانها و اشخاص تبدیل شده بودیم که مثلا خبرنگاری هم می داند ، اغلب دوستان و همکارانم به خاطر معیشت و درآمد این نوع خبرنگاری را قبول کردند و در مشاغل مختلف به درجات بالا و گاه بسیار بالایی رسیدند ، عنوان خبرنگاری را داشتند ولی خبرنگار نبودند و فقط آمار خبرنگاران ایرانی را بالا می بردند. ولی من از این بازی بیرون آمده بودم ، به همین خاطر در اغلب جشنهای خبرنگاری دیگر دعوت نشدم .
واحد خبر کارگروه صلح و سازش ، عضو کارگروه صلح و سازش کشور دکتر حجت بقایی ( مشاور تحقیق و توسعه ) که سابقه همکاری با خبرگزاری های صدا وسیما،ایرنا،فارس،فودنا،ساجد،روزنامه جوان،کیهان،شفانیوز،و دهها نشریه تخصصی را در کارنامه کاری خود دارد در ادامه گفتگو با شبکه روابط عمومی گفت : خوب من از ۱۳۷۳ خبرنگاری را شروع کردم و در دوره های مختلفی چه در ارشاد و چه در صداوسیما و برخی خبرگزاریها گذراندم، دوره هایی گاه بسیار مهم مثلا حتی با bbc - cnn - kbs - nhk - cctv - dw و دهها مورد دیگر و درکنار این من تصویربرداری ، عکاسی ، نورپردازی ، مستندسازی و ... را هم یاد گرفتم تا کارم و تولیداتم بهتر شود. اما یک زمانی متوجه شدم، در رسانه اول باید منابع را تامین کنم بعد کار را تولید کنم. که متاسفانه در آموزشها این را کمتر می گفتند .
اساتیدی داشتم که این موارد را به من تذکر دادند، اساتیدم به من گفتند با توجه به روحیه شما بهتر است خبرنگار و پژوهشگر بمانید و خبرنگار وابسته نشوید ، چون شما نمی توانید دلال رسانه ای باشید. شما ممکن است بازاریاب خوبی باشید ، اما جنس رابط رسانه ای خیلی متفاوت است . و من به توصیه ایشان گوش کردم و در جایگاههای فنی مشغول شدم . . .
راستش سالهاست که اغلب رسانه ها شده اند روابط عمومی ادارات و سازمانها و یا تریبون شخصیتها و گاهی برندها .
اما با ورود رسانه های جدید خبرنگاری جان تازه ای گرفته است .
حالا ما خبرنگاران مدتهاست می توانیم رسانه خودمان را داشته باشیم و تا دلتان بخواهد مخاطب داریم. فقط باید خبرنگار باشیم و اطلاعات مفید تولید کنیم .
خوب طبیعی است که در این بازار کار جدید رقابت فوق العاده ای هم حاکم است و این باعث می شود خبرنگاران خلاق شوند وگرنه از گردونه رسانه ای خارج می شوند.
علی رغم ورود تعداد زیادی که امور خبر را نمی دانند ، باز هم جای امیدواری برای ظهور خبرنگاران وجود دارد.
اینجا وظیفه پیشکسوتان و اساتید زیاد می شود و آن اینکه باید خبرنگاری را به عموم آموزش دهند.
رسانه نیاز به خوراک دارد و در حال حاضر خوراک رسانه روزمرگیها و امور روزانه مردم شده است و بار اطلاع رسانی یا آموزشی خاصی ندارد و بیشتر سرگرمی است، اگر خبرنگاران به عرصه رسانه ورود نکنند ، این رسانه ها دیگر به کار نخواهندآمد و در حد همان تفریح و سرگرمی خواهند ماند.